Background Blogg

Hur-du-fangar-din-publik

7 kraftfulla tips – så fångar du din publik

Har du någon gång planerat en föreläsning eller presentation och funderat på vad du ska säga? Det vanligaste misstaget vi gör när vi förbereder ett anförande är just det, fokuserar på vad vi ska säga, istället för hur vi säger det. Att enbart tänka på innehållet, fakta, mängden information som bara måste vara med, skapas det lätt en presentation som blir svårbegriplig och trist. Det är bättre att koncentrera sig på hur man säger något, med rätt känsla. Förstärk också känslan genom en tydlig och lättillgänglig PowerPoint, fylld med bilder och grafik, istället för massor av text och statistik.

Vad är det då som är gemensamma faktorer för en framgångsrik föreläsning, som är engagerande och minnesvärd? Här följer 7 punkter som är bra att tänka på.

1. Visa känslor och var entusiastisk

Om du är känslomässigt engagerad till ditt ämne och visar passion, har du större möjlighet att påverka och inspirera. Du upplevs då som kunnig. Ställ dig frågan, vad gör dig engagerad och passionerad. Visar du det genom hur du pratar har du fångat intresset hos din publik.

2. Berätta historier som berör

Du har säkert redan hört talas om att storytelling är viktigt. Storytelling går ut på att skapa en berättelse eller historia kring något, en dramatisk beskrivning. En engagerad historia får hela hjärnan att arbeta och bli mer aktiv. Din publik kommer att minnas en historia som skapar en känsla. Den kan handla om nästan vad som helst, din gamla farfar, en händelse i din barndom, en upplevelse som du varit med om eller en plats som du besökt, i princip allt som gett ett avtryck hos dig. Det viktiga är hur du berättar den.

3. Konversera på rätt sätt

Rösten har fyra element vilket är hastighet, volym, tonhöjd och pauser. Det är dessa som du arbetar med under din presentation. Låtsas att du pratar med en nära vän för att våga variera rösten.

Läs mer: Använd rösten på rätt sätt när du presenterar – fem användbara tips

Att gestikulera är bra. Dina händer är ett riktigt fint verktyg. Du ska inte ha dina händer i byxfickorna utan använd dem i stället, håll dem inte stilla. Våra händer påverkas av våra tankar och känslor, vilket innebär att du också medvetet kan ändra dina händers gester till att stärka ditt budskap. Tänk inte så mycket på hur du ska gestikulera, utan låt berättelsen styra dina gester. Gester, tankeförmåga och språk är intimt förknippade. Viktigt är också att tänka på ditt ansiktsuttryck och att du har ögonkontakt med din publik.

Och glöm inte att öva, öva igen och sedan en gång till. Be gärna någon att lyssna när du övar och komma med feedback.

4. Involvera alla sinnen

Involvera alla våra sinnen när du föreläser, så kommer du att beröra publiken på mer än ett sätt. Det gör du bland annat genom att förstärka ord. Om du pratar om ett hus, säg att huset är rött, om du nämner att du åkt bil, säg vilket bilmärke bilen har och pratar du om en upplevelse, säg hur det luktade och hur du mådde. På så sätt hjälper du åhöraren att måla upp en bild som bidrar till att man lättare kommer ihåg både detaljer och hela sammanhang. Ta gärna med en spännande rekvisita, och visa upp för publiken.

Som jag nämnde i början så är det bra att förstärka föreläsning med en lättillgänglig PowerPoint, fylld med bilder och grafik, istället för massor av text och statistik. Du kan läsa mer i artikelserien Presentationsmisstag att undvika i din PowerPoint, del ett, två och tre.

5. Skapa häpnadsväckande ögonblick

Ett exempel är när Microsoftgrundaren Bill Gates besökte TED-konferensen 2009 för att tala om sitt arbete med att bekämpa fattigdomen i världen.

På ett bord på scenen stod en glasburk som han hade tagit med sig, fylld med myggor. Han sade att alla borde få uppleva känslan att bli stucken av en malariamygga, inte bara de fattiga, och lyfte på locket. Som ni säkert förstår blev det stor uppståndelse, och ingen som deltog på föreläsningen kommer nog att glömma det ögonblicket.
Hjärnforskarna kallar det här för en emotionellt laddad händelse, ett förhöjt känslotillstånd, som gör att åhöraren reagerar starkare på ett budskap och lägger det på minnet.

6. Lär ut något nytt

Alla vill lära sig nya saker. Att berätta information som är helt ny för publiken, alternativt gammal information på ett nytt och annorlunda sätt är alldeles lysande. Vi är nyfikna av naturen, och det är tur, annars hade vi varit utrotade för länge sedan.

Ny kunskap, som är intressant och skapar en känsla hos åhöraren skapar dopamin i kroppen, hjärnans eget belöningsämne. Och det som får oss att må bra väljer vi att lägga på minnet, dopamin kan alltså kallas hjärnans spara-funktion.

Vill du få din publik eller dina åhörare att verkligen minnas det du säger ska du alltså anstränga dig för att tillföra något nytt i din presentation.

Professorn Hans Rosling är ett lysande exempel på det här. Hans förmåga att föreläsa och presentera statistik gjorde honom till en av världens mest populära föreläsare. Han har hyllats för sitt sätt att höja forskningens status genom att göra den lättbegriplig, lyfta fram något nytt eller visa gammal information på ett spännande sätt.

7. Använd humor

Ge din publik något att skratta eller le åt. Humor sänker försvaret och får din publik att bli mer mottaglig för ditt budskap. En bra regel är att om något får dig att skratta är chansen stor att någon annan också kommer att göra det.

Humor kan dock innebära en viss risk och det kräver mod att bjuda på sig själv och driva med sitt ämne (det är därför som så många företagspresentationer är torra och tråkiga).  Kombinerar du humor och nytänkande är du en vinnare!

Relaterade artiklar: