Background Blogg

Fem tips när du ska animera din presentation

Fem tips när du ska animera din presentation

På Background pratar vi ofta om ”The blip and the blop”. Det är vårt uttryck för animeringar och övergångar. Och the blip and the blop ÄR bra – men det gäller att tänka till innan du börjar. Vi har alltid som mål att göra animeringar som fyller ett syfte och förstärker budskapet. Här får du fem enkla tips som kommer förstärka din presentation istället för att förvirra publiken.

1. Animera inte

Det här är lite motsägelsefullt, eftersom hela inlägget handlar om HUR du ska animera, men låt mig förklara. Det är lätt att få feeling när man formger sin presentation. Innan man vet ordet av så flyger text överallt, bilder hoppar in, pilar fram genom sliden och ingen förstår vad du pratar om när du håller presentationen. Många av dina slides kommer bli bättre om du inte animerar.

2. Ha en plan – innan

När du formgett din presentation – kolla igenom den och planera dina animationer innan du lägger in dem. Se också till att få en helhet genom hela presentationen. Välj ut några typer av animeringar som du kommer använda återkommande genom hela presentationen.

3. Animera enkelt

Jag ber om ursäkt på förhand till alla som valt ”Boomerang” och ”Studsa” i sina presentationer.
Men välj enkla animeringar, så som ”Tona", ”Svep" eller ”Ta fram" som inte riskerar att ta över presentationen. Det kan kännas lite tråkigt, men kommer ge en mer professionell touch på din presentation. Animeringarna är till för att förtydliga ditt budskap, inte för att vara roliga eller snygga.

4. Snabba upp dina animationer

Animeringarna är ganska långsamma i grundinställningarna. Har du fler animeringar efter varandra så riskerar du att få vänta in animeringarna när du håller din presentation. Snabba upp dem istället. Halva tiden kan kännas för snabbt, men det kommer göra underverk för din presentation.

5. Titta på andra rörliga media

Att kolla andras powerpoint kan vara ganska begränsande. Kolla istället hur objekt rör sig på hemsidor, på tv, billboards, appar och annat digitalt. Inspiration utanför presentationer kan ofta ge mer.

Lycka till!

Relaterade artiklar: