Background Blogg

Bild från Backgrounds kontor

När är det dags att ta hjälp med en presentation?

Efter att i många år hjälpt mängder av företag och presentatörer har vi märkt att de allra flesta skapar sina egna presentationer. Viljan att påverka och influera andra människor är stark och framför allt väldigt viktig. Man har erfarenhet av att presentera inför en grupp och hanterar PowerPoint dugligt. Vissa är till och med stjärnor på det. Men presentationer har tyvärr blivit ett sätt att informera snarare än att påverka, övertyga och inspirera. Insikten om hur viktigt detta är växer och det räcker inte längre att lägga över ansvaret av viktiga presentationer och pitcher på medarbetarna.

De flesta företag anlitar eller anställer experter inom de flesta områden. Ekonomi, HR, tillverkning, ledning, forskning, marknadsföring, sälj, etc. Presentationer däremot skapas av alla. Men är alla verkligen experter på kommunikation?

Som presentationsbyrå stöter vi ofta på frågor och problem kring presentationer. Vi har listat de vanligaste här. Kanske känner du igen dig i något av dem? Fundera på om du kan lösa det på egen hand eller behöver ta in experthjälp. 

1. ”Min presentation saknar struktur och röd tråd”

Vi människor är som sagt duktiga på att förmedla det som vi själva tycker är viktigt. Men är det verkligen viktigt för din publik? Finns det kanske en annan vinkel på ditt ämne och kan man med hjälp av retorik och storytelling påverka andra att bättre förstå ditt problem och din lösning?

Många gånger utgår man ifrån att samma röda tråd som finns i ens huvud också finns i mottagarens. Men de har sällan dina referensramar och uppfattar saker och ting på ett helt andra sätt. Bara genom att utgå ifrån publiken kan du med en smart uppställd presentation mycket enklare förmedla ditt budskap.

Vi hjälper dig att hitta en röd tråd, en tydlig grundstruktur och kärnan i ditt budskap. Utan detta spelar det ingen roll hur snygg din presentation är, du kommer inte att nå fram.

2. ”Jag har kört fast, min presentation känns tråkig”

Att göra en bra presentation i PowerPoint är svårt. Mycket svårt. Är man ovan är det faktiskt bättre att helt skippa Powerpoint. Hur många gånger har du inte varit på en föreläsning med oändligt antal slides översvämmade med information? Alldeles för många om jag får gissa.

Så stället för att ägna timmar åt att göra egna slides, fundera på om det verkligen behövs för att få fram ditt budskap. Behöver din presentation däremot en boost och verkligen få publiken att förstå en idé, en insikt eller en story så fungerar Powerpoint utmärkt – förutsatt att det används på rätt sätt.

En professionell designer kan ta ett vardagligt innehåll och lyfta till något tilltalande och informativt. En presentationsdesigner kan dessutom anpassa innehållet till en lyssnande publik. Vill du ha en snyggare och inspirerande presentation så är rådet enkelt, anlita en expert inom grafisk design och kommunikation.

3. ”Jag kan inte hitta bra bildmaterial”

Det här är märkligt nog ett väldigt vanligt problem. De flesta företag har någon sorts mall för PowerPoint men förser inte organisationen med bra bildmaterial. Alternativt så är bilderna osorterade, inaktuella eller svåra att hitta. Här finns det mängder med bra lösningar. Alltifrån bildbanker med gratis bilder till färdiga system för att enkelt implementera företagets egna mediabank direkt i PowerPoint. Kanske har ni redan en teknisk lösning som bara behöver anpassas till PowerPoint.

4. ”Våra mallar är för tråkiga”

Grundtanken med mallar i PowerPoint är bra, att ha en gemensam standard för att hålla ihop den grafiska profilen oavsett vem som gör presentationen. Tyvärr fungerar det sällan i praktiken. Antingen blir mallarna så detaljerade och avancerade att det krävs en lång utbildning för att förstå hur de ska användas och vad man får och inte får göra, eller så blir de så generella att de ändå tolkas fritt och urvattnar varumärket.

Lösningen på detta är enkel. En kombination av tydliga och lättanvända mallar, ett bra slidegalleri med många exempel och best practice samt en genomgång för medarbetarna är det som krävs. Då får man en långsiktig lösning som både används och dessutom hjälper till att stärka varumärket. Att bara designa nya mallar och ladda upp på intranätet ger sällan någon förbättring. I värsta fall används både gamla och nya mallar samtidigt i organisationen. Låt istället någon som är duktig inom hela kedjan hjälpa er att förändra sättet som ni jobbar med mallar och egna presentationer.

5. ”Det tar för lång tid att göra bra presentationer”

Det här är antagligen en av de vanligaste anledningarna till att man tar hjälp. Visst, du kan göra en egen Powerpoint. Men låt en expert hjälpa dig så går det både snabbare och resultatet blir dessutom bättre. Okej, det kostar mer, men din tid är också värdefull och du kan istället ägna den åt det som du är expert inom.

6. ”Vad kostar hjälp med en presentation?”

För att göra det enkelt för dig har vi tagit fram tre olika nivåer (Brons, Silver och Guld). Du vet vad du kan förvänta dig och får också en uppskattning om pris i ett tidigt skede.

På den här länken kan du ladda ner mer information om våra olika leveransnivåer. 

7. ”Vi på marknadsavdelningen har ingen bra koll på presentationerna”

Presentationer är en av få kommunikationskanaler som lämnas helt i händerna på medarbetarna. Ofta vet man inte på marknadsavdelningen hur presentationerna används eller hur de ser ut. De lever sitt eget liv. Men precis som med bilder finns det mängder med bra verktyg och system för att både få bättre koll och höja nivån i hela organisationen. Det är ingen quick fix utan handlar om en långsiktig förändringsprocess. En presentationsbyrå kan hela kedjan och har metoderna att hjälpa till med allt från strategi till implementering och utbildning av medarbetarna.

 Har du egna utmaningar med presentationer och PowerPoint? Tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller bara vill bolla idéer.

Relaterade artiklar: