Background Blogg

presentationsmisstag_del-3

Presentationsmisstag att undvika i din PowerPoint – del 3

Har du tagit dig igenom del 1 och del 2 i den här serien? Dags för sluttestet! Här kommer tre nya presentationsmisstag som vi ofta ser när personer använder PowerPoint.

1. Överbelamrade slides

Du ska kunna förstå vad en slide handlar om på 3 sekunder. Har du mycket att säga, dela hellre upp ditt innehåll på flera slides och ta bort det som saknar värde. Ett budskap och tre objekt är lagom. Max fem objekt. När du placerar ut dem, tänk då att du ska skapa en tavelvägg. Hitta en bra balans mellan de större och de mindre objekten och låt dem gärna linjera med varandra.

Det kommer att bli stilrent och tilltalande för åskådaren, vi lovar!

Läs mer: Presentationsmisstag att undvika i din PowerPoint – del 1

2. Logotyper överallt

Företagets logotyp på varje slide, behövs det verkligen? Är presentationen tillräckligt informerande, utbildande och motiverande så är svaret nej. Din publik kommer att minnas vilket företag de lyssnar på ändå och du får mycket renare slides till ditt innehåll. Att använda logotypen på en inledande slides och när du presenterar ditt företag räcker gott.

Läs mer: Presentationsmisstag att undvika i din PowerPoint – del 2

3. Trista punktlistor

Det spelar egentligen inte någon roll hur mycket du piffar till dem – för många punktlistor gör din presentation rörig och det är lätt att uppleva att ditt innehåll inte är tillräckligt starkt. Se det som en grundregel att använda så få punktlistor som möjligt. Det finns oftast ett mycket bättre alternativ att presentera innehållet på.

Skulle du ändå få ett ”här måste jag bara ha en punktlista”-begär, håll dig till max 3–4 punkter. Fler gör, precis som för mycket text, att dina åhörare tappar fokus.

Läs mer: Så skapar du roligare punktlistor i PowerPoint

Så! Om du har gjort något av de misstag vi tagit upp i den här serien är du i gott sällskap – det har nog alla gjort någon gång. Och nu vet du precis vad du ska undvika framöver för att briljera med din presentation!

 

New call-to-action

Relaterade artiklar: